vrijdag 14 juni 2013

De Verdubbeldame presenteert: verdubbeldaad 82 en 83

De Verdubbeldame houdt het deze week graag makkelijk, omdat ze nog een kleine achterstand van verdubbeldaden heeft bij te werken, en bovendien de komende dagen nog druk is met de Zero Plastic Week en het Maaltijd voor Maaltijd-diner. Daarom deze week twee verdubbeldaden die niet veel meer vergen dan enkele muiskliks. Muiskliks die geld opleveren voor goede doelen. 

Onderstaande acties verrichten de indieners zelf, maar zij vroegen de Verdubbeldame hun inzet te verdubbelen door precies dezelfde actie óók uit te voeren. Andere lezers kunnen zich ook als verdubbelaar van de acties aanmelden. Een klein initiatief kan zo een grote impact krijgen.


Verdubbeldaad 82: Doneer aan goede doelen door met de muis te klikken (Jenny Green Teeth)
Jenny Greenteeth ontdekte de site Clik to Donate: "Ik probeer hier één keer per week zoveel mogelijk te klikken zodat sponsors doneren aan goede doelen. Je kan zelfs kiezen uit de goede doelen mocht er iets zijn dat enorm aanspreekt of juist niet. Ik vind alles best dus klik vrolijk de hele site langs ;)." Per dag kan je 13 keer klikken, in elke categorie van goede doelen één keer. Op de site vliegen de reclamebanners van sponsors je om de oren. Diezelfde sponsors zorgen ervoor dat jouw klik (en je achteloze blik op de reclameboodschap) wordt omgezet in geld voor het goede doel. De Verdubbeldame klikte alle goede doelen lang, en zal dat af en toe nog eens doen. Doe je mee?

Verdubbeldaad 83: Help Tas-Toe voedselverspilling in de horeca tegen te gaan (Arja)
Update 15 juni: Nu al niet meer te verdubbelen. In een dag tijd is er zoveel gestemd dat de € 3500 euro razendsnel verdeeld is. Tas-Toe is de grote winnaar met 553 tegen 147 stemmen!
In de Nederlandse horeca wordt jaarlijks 51 miljoen kilo voedsel weggegooid, waarvan 20% rechtstreeks van het bord komt. Tas-Toe, een project van zeven meiden die deelnemen aan het traineeship 'Verbeter de wereld' (VdW), wil er voor zorgen dat het meenemen van eten zou bij ons net zo sociaal acceptabel wordt als in landen als Zweden en Amerika. Tas-Toe zou een nationaal keurmerk voor de horeca moeten worden. Een sticker van Tas-Toe op de deur betekent dat mensen hun eten mee naar huis kunnen krijgen in de Tas-Toe doggybag. Tas-Toe maakt kans om een geldbedrag te winnen om het project van de grond te trekken. Arja schrijft: "Hoi Verdubbeldame, wil je mijn actie verdubbelen en op ons VdW-collegateam Tas Toe stemmen bij de Food Battle?" De Verdubbeldame vindt de concurrerende actie, Thuisafgehaald, ook een machtig mooi initiatief. Zij gunt Tas-Toe echter haar stem, omdat Thuisafgehaald inmiddels zo goed draait en zoveel media-aandacht heeft gekregen, dat het initiatief het zonder de prijs ook wel zal redden. Stem je ook? Elke stem is € 5 waard, en er wordt maximaal € 3500 verdeeld onder de twee kandidaten.

Zelf ook in actie komen? 
Laat hieronder weten welke van deze acties jij wilt verdubbelen, zodat de impact nog groter wordt (klik op 'comments and reactions' als je geen reactieformulier ziet). Ook de 81 vorige acties zijn natuurlijk nog steeds te verdubbelen. Kijk hier voor een overzicht. Heb je zelf een mooi idee voor een kleine wereldverbeterende actie, en zoek je medestanders? Dien je verdubbelverzoek dan hier in. Vind je het lastig een actie te verzinnen? Laat je inspireren door deze lijst!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...