vrijdag 13 september 2013

De Verdubbeldame presenteert: verdubbeldaden 110 t/m 113

De Verdubbeldame gaat het weekend in met vier mooie, nieuwe wereldverbeterende verdubbeldaden in het vooruitzicht. De acties verrichten de indieners ervan zelf, maar zij vroegen de Verdubbeldame hun inzet te verdubbelen door precies dezelfde actie óók uit te voeren. Andere lezers kunnen zich ook als 'verdubbelaar' aanmelden. Een klein initiatief kan zo een grote impact krijgen. En bovendien zijn acties soms makkelijker uit te voeren als je weet dat je er niet alleen voor staat.
 

Verdubbeldaad 110: Koop postzegels met 50% korting en ondersteun families in Ethiopie (Erna)
Erna van het blog 'Kom we gaan slingers ophangen' mailde de Verdubbeldame met een idee voor een verdubbeldaad. Ze wist dat een medeblogster, Mevrouw Pardoes, nog voor een vermogen aan guldenpostzegels thuis heeft liggen. Mevrouw Pardoes kocht deze ooit op bij een verzamelaar om haar pakketjes mee te kunnen versturen, maar nu heeft PostNL aangekondigd dat de zegels na 1 november niet meer geldig zijn. Mevrouw Pardoes besloot haar postzegels te verkopen voor de helft van de waarde. De gehele opbrengst gaat naar de Ethiopische families van haar geadopteerde zonen. Erna sloeg direct haar slag: "Dus... ik ruim mijn zolder op en verkoop dingen via Marktplaats, de postzegels voor het versturen van pakketten koop ik bij mevrouw Pardoes. De zegels nodig voor een pakket had ze zelfs al op velletjes voor me klaargeplakt. Dat is een win-win-win-win situatie, mogelijk voor meer mensen interessant om te overwegen! Win 1: mevrouw Pardoes komt van haar zegels af die na 1 november geen waarde meer hebben, win 2: ik verstuur mijn pakketten voor de helft van de prijs, win 3: donatie van (…) de opbrengst aan Ethiopische families, win 4: een goed gevoel." Mevrouw Pardoes heeft vooral veel zegels met hoge waarden voor het frankeren van pakketten: "Voor gewone brieven heb ik nog ongeveer 150 setjes liggen, daarna is het op." De Verdubbeldame heeft inmiddels een setje nostalgische zegels thuis en heeft ze al lustig geplakt. Wie wil ook van dit aanbod profiteren? Mail Mevrouw Pardoes op info at studiopardoes punt nl.

Verdubbeldaad 111: Help stichting Earlybirds die vroeggeboren kinderen fotografeert naar de 3FM finale (Ramona)
Stichting Earlybird maakt foto's van prematuur geboren kindjes in het ziekenhuis, maar ook van kindjes die na de 20e week geboren worden en niet levensvatbaar zijn. Een team van professionele fotografen zet zich hier op vrijwillige basis voor in. De stichting is genomineerd voor de Grote Gift van 3FM. "Deze stichting verdient stemmen!" aldus Ramona, "Voor de ouders is een mooie vastgelegde herinnering van deze moeilijke tijd een (heel) klein lichtpuntje." De stichting meent dat mensen  beeld nodig hebben om moeilijke periodes in hun leven te kunnen verwerken, en dat mooie beelden, gemaakt door een fotograaf, hier enorm aan bijdragen. Ramona: "Mijn vriendinnetje is met 26 weken bevallen dus ik weet wat een impact het heeft. Ik hoop met jouw verdubbeldaden er een hele grote groep stemmen mee te krijgen." De Verdubbeldame stemde. Wie stemt ook?

Twee 'random acts of kindness'
In april gaf de Verdubbeldame drie exemplaren weg van het boek 'Random acts of kindness. 365 ways to make the world a nicer place.' Dit is een Engelstalig boekje met 365 grappige ideeën om mensen te verrassen met een aardige en onverwachte daad. 'Al het andere', Jocyta en Diana gingen er met de buit vandoor. Er stond bij de Verdubbeldame wat tegenover: de winnaars werden gevraagd om uit het boekje één 'random act of kindness' te kiezen om zelf uit te voeren. De Verdubbeldame zou hem dan óók uitvoeren en als verdubbeldaad via de site aanbieden. Eén van die boekjes is nu beland bij blogster Puur en Groen, die het in een Give Away verloot. 'Al het andere' en Jocyta kozen inmiddels hun favoriete actie, en die leverden bij de Verdubbeldame al meteen een boel voorpret op. Lees maar:

Verdubbeldaad 112: Koop iets lekkers in een snoepautomaat en laat het liggen voor de volgende (Al het andere)
Een van de verlootte boeken ging naar 'Al het andere'. Na het lezen koos ze een 'random act of kindness' om zelf uit te gaan voeren: "Ik vond het idee van iets kopen bij een snoepautomaat en dat er in laten liggen erg leuk, dus dat meld ik aan als verdubbeldaad." Zelf heeft ze de verdubbeldaad nog niet uitgevoerd:  "Ik wacht nog op een geschikt moment, want ik wil wel tijd hebben om te blijven kijken of iemand er plezier van heeft. En meestal als ik op een station ben, waar de meeste automaten staan, ben ik onderweg en heb ik niet zo veel tijd. Maar als ik het doe laat ik het je weten." De Verdubbeldame doet graag met Al het andere mee, al denkt ze niet dat ze zal gaan posten tot iemand het er uit neemt. Wie doet ook mee? 

Verdubbeldaad 113: Laat een briefje met een compliment achter in een bibliotheekboek (Jocyta)
Ook Jocyta koos uit het boek haar favoriete 'willekeurige daad van vriendelijkheid': een kaartje of briefje met een compliment aan de lezer in een bibliotheekboek stoppen voor je het inlevert. Jocyta: "ik ga van oude kaarten een bladwijzer maken. op de achterkant schrijf ik een compliment over het compliment ben ik nog aan het nadenken." Wellicht leuk om te weten is dat Danny Wallace zelf in al zijn boeken de lezer in het voorwoord complimenteert, met bijvoorbeeld hun schoenkeus, of met een "wat zit je haar leuk vandaag." De Verdubbeldame doet met Jocyta mee! Wie wil ook meedoen? En wat zou een leuk compliment zijn om achter te laten voor een willekeurige lezer?

Zelf ook in actie komen? 
Laat hieronder weten welke van deze acties jij wilt verdubbelen, zodat de impact nog groter wordt (klik op 'Commentss' als je geen reactieformulier ziet). Ook de meeste van de 109 vorige acties zijn nog steeds te verdubbelen. Kijk hier voor een overzicht.
Heb je zelf een mooi idee voor een kleine wereldverbeterende actie, en zoek je medestanders? De Verdubbeldame hoort het graag! Dien je verdubbelverzoek dan hier in.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...