donderdag 21 november 2013

De Verdubbeldame stopt een compliment in een bibliotheekboek (113)

In april gaf de Verdubbeldame drie exemplaren weg van het boek 'Random acts of kindness. 365 ways to make the world a nicer place.' Dit is een Engelstalig boekje met 365 grappige ideeën om mensen te verrassen met een aardige en onverwachte daad. Er stond bij de Verdubbeldame wat tegenover: de winnaars werden gevraagd om uit het boekje één 'random act of kindness' te kiezen om zelf uit te voeren. De Verdubbeldame zou hem dan óók uitvoeren en als verdubbeldaad via de site aanbieden.

Het verdubbelverzoek

Jocyta, die een van de exemplaren in de wacht sleepte, koos uit het boek haar favoriete 'willekeurige daad van vriendelijkheid': een kaartje of briefje met een compliment aan de lezer in een bibliotheekboek stoppen voor je het inlevert. "Ik ga van oude kaarten een bladwijzer maken. Op de achterkant schrijf ik een compliment," schreef Jocyta, "Over het compliment ben ik nog aan het nadenken."

Wellicht leuk om te weten is dat Danny Wallace zelf in al zijn boeken de lezer in het voorwoord complimenteert, met bijvoorbeeld hun schoenkeus, of met een "wat zit je haar leuk vandaag."

Papieren complimenten

Voordat het boek Paaz (aanrader!) terugging naar de bibliotheek, stopte de Verdubbeldame er snel een kaart met een compliment in:


Nog niet zo'n sterk, vond ze zelf. Maar inmiddels is ze aan het oefenen met papieren complimenten geven:


En in de volgende bibliotheekboeken? Daarin gaat natuurlijk weer een compliment!

Verdubbelaars

Vier mensen sloten zich bij Jocyta en de Verdubbeldame aan. Liesl stopte in twee bibliotheekboeken een kaartje met "je bent goed, precies zoals je bent." Wel schreef ze: "Ik vond het erg lastig om een compliment te bedenken omdat ik vind dat het compliment alleen maar werkt als het klopt. Als ik een compliment in een boek vind waarop staat 'goh wat zie je er leuk uit!' terwijl ik een baaldag heb en niet eens de moeite heb genomen om te douchen...nja dan gaat de kracht van dat compliment dus langs me door."



Margriet liet ook weten mee te gaan doen: "ben geen lid van de bieb, maar mag de pas van iemand gebruiken die nu naar het buitenland is. Dus als ik een boek ga lenen, dan gaat er een compliment in. Ik ga volgende week kijken. (kan natuurlijk ook een compliment meenemen en in een boek stoppen)"

Ook Mevrouw Pardoes was enthousiast: "En een compliment in een biebboek is ook helemaal leuk, ga ik ook doen!" 'Geld of je Leven' leent geen boeken maar verkoopt ze: "Een kaartje in een boek vind ik ook mooi. Ik verkoop wel eens boeken. Ik ga er vanaf nu een klein kaartje in doen." Hierbij doelde ze op "een kaartje met een complimentje."

Wil jij deze actie ook verdubbelen door een keertje een mooi compliment in een bibliotheekboek te stoppen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...