zondag 29 september 2013

De Verdubbeldame kleurt rood op Dress Red Day (116)

Weinig mensen weten het, maar hart- en vaatziekten zijn in Nederland de nummer 1 doodsoorzaak onder vrouwen. De symptomen uiten zich bij vrouwen anders dan bij mannen, waardoor het regelmatig schijnt voor te komen dat artsen de klachten niet juist diagnosticeren. Deze worden dan bijvoorbeeld afgedaan als overgangsklachten, met alle gevolgen van dien. Wetenschappelijk onderzoek richtte zich tot nu toe vooral op mannen, maar per jaar sterven er meer vrouwen dan mannen aan hart- en vaatziekten. De Hartstichting riep daarom 'Dress Red Day' in het leven, een dag waarop iedereen zijn of haar betrokkenheid kan tonen door iets roods te dragen.

Het verdubbelverzoek

Margriet wees de Verdubbeldame erop dat het op 29 september Dress Red Day zou zijn:
"De Nederlandse hartstichting vraagt aandacht voor de doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen (hart- en vaatziekten). Dit doen ze door zoveel mogelijk mensen in Nederland te vragen op deze dag rood te dragen. Ik ga alvast kijken in mijn kast welke rode kleding me past. Doe jij ook mee?" 
Margriet liep zaterdag alvast warm door een rood accent te dragen, en wilde er vandaag nog een schepje bovenop doen.  

Mooi rood is niet lelijk

De Verdubbeldame gooide bijtijds de rode legging die normaal dienstdoet als pyjama in de was, viste een oud rood hemd uit de kast en repareerde de rits van een rood-met-zwarte rok (daarmee meteen 1/5 deel van verdubbeldaad 117 afvinkende). Dat repareren gebeurde natuurlijk wel op z'n Marijes, gewoon met een klodder Bison Kit.


Kleurt best aardig bij het interieur, toch?

Op de workshop Hand Lettering die de Verdubbeldame vandaag volgde waren nog drie dames die iets rood droegens, waaronder zelfs een dame met een rode sjaal met hartjes. Deden zij ook mee aan Dress Red Day? Nee, helaas niet, maar het was wel een mooie gelegenheid voor de Verdubbeldame om te vertellen waarom zij in het rood was.

Verdubbelaars

Mirjam en Miss Anne trokken vandaag matching outfits aan waarin de kleur rood de boventoon voerde (foto geplukt van Mirjams blog):


Willeke schreef dat ze haar rode broek al had klaargelegd. Miss Artemis hult zich vandaag in een rode godinnenjurk en Mevrouw Pardoes draagt voor de gelegenheid een rood sjaaltje met bijpassende broche. Wie heeft ook iets roods aangetrokken, en stuurt de Verdubbeldame een (al dan niet anoniem) fotootje om aan dit blogbericht toe te voegen?

Update - Bericht van Margriet:

"Gister een rood accentje in mijn rok. Vandaag echt een rode rok. Ik moest Meneer ompraten met smoezen om zijn groene kleding te verruilen voor de rode kleding. Hij vroeg wel waarom, maar dat heb ik pas met de koffie verklapt. Ik weet niet of het voor mannen ook geldt, maar we moesten wel in stijl. Vanmorgen na de kerk waren we op de koffie; moeder, schoonzus en nichtje waren ook in het rood. Niet bewust, maar ik heb ze er wel op geattendeerd. Ander schoonzusje kende Dress Red Day en hoopte dat haar roze-rode jurk ook meetelde. Ik heb de rokken zelf gemaakt, dus hierbij de foto's van mijn naaisels."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...