zaterdag 14 december 2013

De Verdubbeldame doet mee met de Schrijfmarathon van Amnesty (129)

Het verdubbelverzoek

Marleen, campagnemedewerker bij Amnesty, stuurde de Verdubbeldame een mail: "Op 10 december, de Dag van de Mensenrechten, doen wereldwijd – van Nieuw-Zeeland tot Canada, van Argentinië tot Mongolië – mensen mee met de Schrijfmarathon van Amnesty International. Ze schrijven voor de Rus Mikhail Kosenko, die vastzit in een psychiatrische inrichting nadat hij vreedzaam demonstreerde. Voor Miriam López uit Mexico, die verkracht en gemarteld werd door Mexicaanse militairen, en voor vele anderen." In het Amnesty-kantoor in Amsterdam zouden op 10 december bekende en minder bekende Nederlanders elkaar gedurende 24 uur aflossen bij het schrijven van brieven: "Ondanks internet, sms en sociale media blijft de kracht van de handgeschreven brief bestaan. Een brief die met aandacht is geschreven, waarin de schrijver een persoonlijke boodschap overbrengt – het is een ijzersterk actiemiddel." 

Of de Verdubbeldame ook naar Amsterdam wilde komen? "Amnesty zorgt voor lekker eten en drinken, films, live muziek en andere optredens. 24 uur lang!" Marleen voegde er aan toe: "En jazeker, Ik schrijf ook mee!"
 
Schrijven voor gerechtigheid

Ze moest zichzelf een paar schoppen onder de bips geven om na een vermoeiende werkdag nog naar Amsterdam af te reizen, maar gelukkig werkte dat. De Verdubbeldame kwam terecht in het hoofdkantoor van Amnesty aan de Keizersgracht, nu het bruisende actiecentrum van de Schrijfmarathon. Met op de achtergrond live-muziek, dj's, interviews en het gezoem van de tattoomachine schreven honderden mensen brieven aan presidenten, koningen, ministers en procureur-generaals, en bemoedigende kaartjes aan gewetensgevangenen. Het was een overweldigende aanblik. 

Maar wacht eens, tattoomachine? Ja, je kon een letter uit het mensenrechtenverdrag op je lichaam laten tatoeëren. Dat onderdeel zat gelukkig niet in het verdubbelverzoek inbegrepen.


Vele Amnesty-medewerkers waren druk in de weer om de boel in goede banen te leiden. De Verdubbeldame was nog niet goed en wel aan een tafel aangeschoven, of een vrouw in een Amnesty-shirt stapte op haar af om uit te leggen wat precies de bedoeling was. Een blik op haar naamkaartje verklapte -heel stomtoevallig- dat dit verdubbelverzoekindienster Marleen was! Niet veel later stond Elisa van verdubbeldaad 74 aan haar tafel: "Ben jij de Verdubbeldame?"


Na dik twee uur schrijven in het Engels, Spaans en fonetisch Russisch liet de Verdubbeldame haar brieven en kaarten in de brievenbus glijden. De webcam legde haar vermoeide hoofd vast. Verdubbeldaad 129: check!


Impact

In totaal schijnen er die dag 600 á 700 mensen langsgekomen te zijn, die samen 5971 brieven hebben geschreven. Dat de actie niet onopgemerkt is gebleven, blijkt uit de reacties die Amnesty al binnenkreeg van mensen voor wie geschreven werd.

Yorm Bopha uit Cambodja, die vlak voor de Schrijfmarathon werd vrijgelaten, bedankte alle Amnesty-supporters voor hun steun: "Jullie campagne is succesvol, ik ben vrij! Maar mijn zaak is nog niet klaar. Blijf alsjeblieft druk uitoefenen op de Cambodjaanse regering en blijf mij en mijn gemeenschap steunen."

De Mexicaanse Miriam López, die werd gemarteld door militairen, schreef Amnesty hoezeer het haar sterkte om zo veel solidariteitsboodschappen te ontvangen: "Ik ben echt heel dankbaar voor alle steun die iedereen mij geeft. Ik ben er van overtuigd dat met elke handtekening, met alle campagnes en met uw hulp ik zal bereiken waar ik zo naar verlang: gerechtigheid! Vanuit het diepst van mijn hart dank ik ieder van jullie."


Verdubbelaars

Welmoed schoof aan bij de schrijfmarathon in Zwolle: "De pen als machtig wapen: 6 brieven geschreven, met de hand, voor de #schrijfmarathon van @amnestynl." Franca en Mirjam gingen vanuit huis aan de slag.

Wie alsnog een brief wil schrijven, kan hier de voorbeeldbrieven vinden.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...