zondag 29 december 2013

De Verdubbeldame doneert bloed (8)

Na maanden van excuses en uitstel fietste de Verdubbeldame eergisteren koelbloedig (eh, ze deed in elk geval alsof) naar de Bloedbank om een halve liter van haar bloed te doneren. Verdubbeldaad 8 is nu eindelijk waargemaakt!

Het verdubbelverzoek

De Verdubbeldame was net met haar blog van start gegaan, toen ze een bericht van Angelika ontving met vier suggesties voor verdubbeldaden, waaronder deze:
"Bloeddonor worden, ben ik al jaren van plan, maar durfde steeds niet. Heb me nu aangemeld."
De Verdubbeldame kon natuurlijk niet achterblijven, al durfde ze evenmin.
 
Februari: de controle

Het aanmelden was een fluitje van een cent. Maar toen kwam de brief dat ze bij de Bloedbank verwacht werd voor een keuring. Nu werd het menens.


De Verdubbeldame moest vragenlijsten invullen, mondeling vragen beantwoorden, ze werd geprikt in haar vinger en in haar arm en kreeg een heleboel informatie mee. Die kon ze thuis nog eens rustig doorlezen.
  
Nou ja, rustig?


December: de aderlating

Een aantal oproepen om bloed te komen doneren had ze aan zich voorbij laten gaan. Steeds weer met één of ander excuus. Tot de oproepen opeens uitbleven. In december stuurde ze een mailtje aan Sanquin: "Beste mensen, Ik heb al een poosje geen oproep ontvangen om bloed te doneren, en vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat ik aan de oproepen ervoor geen gehoor heb gegeven. De reden daartoe is vervallen, ik zou graag bloed komen doneren zodra dat nodig is." En prompt viel de week erna een oproepkaart door de bus. Nu moest ze wel...

"Hebben ze je niet verteld dat je de eerste keer niet tegen sluitingstijd moet komen?," vroeg de arts die haar bloedsuiker en bloeddruk opmat. Dat begon al goed. Maar ze mocht toch door naar de aderlatingsstoel.


Ze keek snel de andere kant op toen een mevrouw in witte jas de dikke naald in haar arm drukte. Maar nog geen tien minuten later was het zakje al vol. Een halve liter A+, vers van de pers.


Toen ze van de snoeren bevrijd was, kon de Verdubbeldame in de kantinehoek een keuze maken uit allerlei drankjes en zoetigheid. Een stukje kerstboterstaaf ging er wel in. En mocht er binnenkort weer een oproep komen? Dan durft ze wel!

Verdubbelaars

Jocyta, Lineke, Kauthar, Sander, Kim J en Yessija deden mee met deze verdubbeldaad en beloofden zich ook als bloeddonor aan te melden. Kauthar schreef: "Ik heb me gisteren aangemeld om bloeddonor te worden. Bloedeng, maar ik wil het heel graag. Ik ben gezegend met een gezond lichaam, help anderen daar graag mee als dat zo kan. Hoop dat het uiteindelijk ook heel erg meevalt ;)." Yessija: "Gisteren voor het eerst bloed gedoneerd nav je blog. Spannend maar het viel alles mee :)." Jocyta: "no. 8 deze week uitgevoerd!! hier ben ik best trots op. Ik had al 6 jaar geen bloed gegeven. De arts vertelde dat ik de reiskosten mocht declarenen. Dit was mij niet bekend. (vergeten te doen overigens) Wellicht voor andere donoren ook goed om te weten...." En Sander (of eigenlijk: zijn vrouw) leverde bewijsmateriaal aan:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...