Het verdubbelverzoek
Marlies benaderde de Verdubbeldame met een milieuvriendelijk verzoek:
"Hoi verdubbeldame, tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat wij nog steeds geen "ja/ nee" of "nee/ nee" sticker op onze brievenbus hebben... Hoewel hebberige ikke het soms best leuk vindt om folders door te spitten (in haar queste naar dingen die ze toch niet nodig heeft), heeft het toch-best-wel-eco-bewuste deel van mij besloten om die sticker toch eindelijk eens te gaan plakken. Win-win-win, 2x voor het milieu (papierbesparing en minder door mij gekochte meuk) en 1x voor mezelf (geldbesparing). Hoewel jij natuurlijk al lang zo'n sticker op je brievenbus hebt zitten (toch?), is het misschien toch nog een idee voor een verdubbeldaad?"Afgelopen maandag meldde Marlies via Facebook: "De sticker zit er op!" De Verdubbeldame heeft al een NEE/NEE sticker. Dit bespaart haar jaarlijks gemiddeld 32 kilo aan ongewenst reclamedrukwerk plus een hele grote stapel huis- aan huiskranten. Maar er zouden vast lezers zijn die Marlies' daad wél wilden en konden verdubbelen.
Wel of geen sticker?
Toen de Verdubbeldame verdubbeldaad 41 bekend maakte, meldden zich voor- en tegenstanders van de sticker (zie de reacties onderaan het blogbericht). Ellen betwijfelde of er minder folders gedrukt worden als mensen een sticker op hun brievenbus plakken, en vreesde dat de folders die zij door zo'n sticker niet meer zou ontvangen ergens anders belanden dan bij het oud papier. De Verdubbeldame leest op Nudge: "De vereniging Mail DB, de instantie die de brievenbus stickers verspreidt, houdt het aantal brievenbussen met sticker bij. Momenteel heeft een op de zes huishoudens een NEE-JA of NEE-NEE sticker op de brievenbus. Bij de productie van reclamemateriaal wordt hiermee rekening gehouden. Er worden dus daadwerkelijk minder reclamefolders gedrukt wanneer veel brievenbussen een sticker hebben."
Voor de Verdubbeldame is de keuze al jaren duidelijk: ze wil simpelweg geen deel uitmaken van het systeem van reclamemeukfolders. Firma Fluitekruid heeft een eender argument: "Het gaat erom dat je er niet meer aan bijdraagt. Albert Heijn zal ook niet minder plastic tasjes laten maken, alleen omdat ik ze weiger. Het heeft pas effect als IEDEREEN een boodschappentas meeneemt. Of als IEDEREEN een nee-nee of ja-nee-sticker op de deur heeft (zoals in de buurt van Marlies), en het bedrijf gewoon definitief kan stoppen met het drukken van folders. Maar daar gaan we niet op wachten. Gewoon alvast beginnen!"
Klagen is lekker
Ondanks haar NEE/NEE sticker vindt de Verdubbeldame regelmatig reclame in haar brievenbus, van lokale ondernemers als shoarmatenten, pizzabezorgers, helderzienden en nagelstudio's. Toen de Verdubbeldame een jaar of twee geleden gefrustreerd uit haar werk kwam en een uitlaatklep zocht, mochten die ondernemers het bezuren. Echt, ze kan het iedereen aanraden om zo stoom af te blazen. Ook nog eens geoorloofd, want wie een sticker op de brievenbus heeft en toch reclamedrukwerk ontvangt heeft het volste recht om een klacht in te dienen bij de adverteerder of de verspreider. Lees hier maar na. De verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kan je binnen vier weken een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Dus sprak de Verdubbeldame de voicemails van de helderzienden in (nooit van teruggehoord), had ze pizzajongetjes aan de lijn die wél gewend waren om pizza's te bezorgen maar géén idee hadden wat ze met een klacht over andersoortige bezorgingen aanmoesten, en stuurde ze mails in de trant van: "De procedure van de Reclame Code Commissie volgend wil ik hierbij een klacht bij u indienen. Ik heb een NEE/NEE-sticker op mijn brievenbus maar ontving een paar dagen geleden een magazine van u in mijn brievenbus." "Excuses voor het ongemak. Wij nemen de klacht in behandeling en dragen er zorg voor dat het niet meer gebeurt," hoorde ze bijvoorbeeld terug. Natuurlijk dacht geen haar op haar hoofd er aan om voor zo'n lullig flyertje naar de Reclame Code Commissie te stappen, en voelde ze zich een oude zeikzak, maar een beetje dreigen en voor je recht opkomen is soms best lekker en heilzaam.
Geen reclame SVP
Loesje maakt hele leuke brievenbusstickers, maar die wilde de Verdubbeldame voorheen niet omdat ze ooit hoorde dat die niet rechtsgeldig zijn. Maar toen ze Marlies' verzoek binnenkreeg en ook nog eens op het blog van Firma Fluitekruid las dat haar Loesje-sticker wél tegen helderzienden en shoarmakeuterboertjes werkt, deed ze nog dezelfde avond een bestelling.
Een dappere bezorger die nu nog iets in haar brievenbus durft te gooien!
Verdubbelaars
Jocyta, Adriana, Ylse en Mirjam besloten ook een sticker op hun brievenbus te gaan plakken. Wil je er ook eentje? De sticker is gratis te verkrijgen via de gemeente en veel openbare instellingen zoals de bibliotheek, of tegen verzendkosten te bestellen bij Milieudefensie. Alleen nog deze week kan je via Nudge een sticker bestellen die gratis wordt toegestuurd. Wil je toch de folders kunnen bekijken? Dat kan digitaal via folders.nl, foldersenkranten.nl, folderz.nl en folderaar.nl.